divendres, 19 de desembre de 2014

Nous relats digitals: habilitats narratives

El tercer projecte del curs ha estat la confecció d'un relat digital personal per cada estudiant. El guió literari, la part fonamental sobre la qual se sustenta el treball multimèdia, ha estat redactat i compartit amb el professor en línia (DRIVE). Ha sigut la manera d'orientar cada història i de corregir errors. En algun lloc del núvol jauen les històries de Marta, Paula, les Laures, Nacho, Saray, Elena, Cristina i Vicky, amb els seus petits conflictes, les resolucions i esperances. He pogut comprovar que no estan acostumats els alumnes a escriure sobre ells mateixos, i menys encara, a construir històries d'una certa complexitat i extensió. El monòleg personal, amb intenció que esdevinga públic mitjançant aquesta tasca, ha costat de "parir", però ha eixit bé. En llibertat han triat temes més o menys pròxims, amb major o menor reflexió, i alhora ben sincers. Estic convençut d'una cosa almenys: malgrat la dificultat, la tasca enganxa. Ara només falta veure com els han convertit en veu i en imatges. Ací ja no tinc clar que els vinga de gust divulgar públicament les seues històries perquè són íntimes o perquè impliquen persones pròximes. Les fronteres de la intimitat, tan desdibuixades en l'actualitat, les limita cadascú com li rota: hi té dret. És un tema apassionant a discutir que només deixe caure ja que ve a tomb.

Jo mateix, per exemple, m'havia compromés amb els nou alumnes de fer un relat digital personal que pogués també servir de model d'ara en avant. M'he debatut un poc, com ells, si publicar-lo. Em fa una mica de vergonya contar aspectes personals i autobiogràfics en la xarxa, però, d'altra banda, trobe que certs temes i experiències meues poden servir d'orientació i consell, poden motivar a la gent a crear i contar més històries que ens aporten saviesa, valors positius i coneixement. I tampoc descobrisc la Mediterrània amb allò que relate. El que promoc amb aquest projecte és desplegar millor en l'alumnat les capacitats de reflexió i de narració ajudats de la tecnologia. Per això, començaré publicant el meu primer relat digital, una experiència que no havia tingut el valor de gaudir fins ara. Confie que l'alumnat d'Habilitats comunicatives s'anime també a compartir-los als seus blogs, ni que siga per una curta temporada. Aprofite per desitjar-vos a totes i tots unes bones festes de Nadal i Any Nou.
- - - - - - - - - -
Guió literari del relat digital (clica si vols fer-hi una ullada)
Podeu activar els subtítols en castellà (CC)


- - - - - - -
P.S. Lúnic alumne que ha fet públic el seu relat digital ha sigut Nacho. Us enllace amb el vídeo i amb la seua presentació. Gràcies, Nacho!
- - - - - - -

dijous, 4 de desembre de 2014

Consells per a engegar el guió del relat digital

Font: https://twitter.com/tallerguion
Gloria Londoño ens dóna alguns consells per a posar en marxa la redacció de la història que pretenem contar amb imatges, música i... la nostra veu.

La idea és que l’estudiant complisca diversos papers en la producció del seu relat perquè siga realment un autor implicat amb el seu projecte, és important que faça de guionista i, al seu torn, de narrador o locutor principal. Per tant, ha de responsabilitzar-se d'escriure i corregir el seu guió perquè el seu producte reflectisca la seua visió personal i el seu estil propi d'expressió, i també per verificar que tinga els elements mínims de tota història: un plantejament del problema o de la situació que es vol narrar, un desenvolupament d'aquesta situació o problema, i un desenllaç, tancament o conclusió, com s'explicarà més endavant.

A continuació oferim alguns consells per a ajudar als estudiants i docents a escriure, revisar i corregir el guió literari.

Indicacions bàsiques per escriure el guió literari

Recordem que abans d’escriure el guió literari, hem de planejar el relat. És a dir, definir:
  • El fet, problema o tema global de la història
  • Els aspectes concrets o específics d’aquest fet, problema o tema que es volen explicar.
  • Altres elements especials com: el temps o l’eix temporal (quan succeeixen els fets), els llocs o espais (on succeeixen) i els personatges que intervenen o que desenvolupen les accions.
  • El propòsit global que volem aconseguir: el missatge que volem transmetre o bé, les preguntes dramàtiques (o la pregunta) que l’espectador haurà de resoldre. Per això hem de fer exercicis previs d’evocació de la memòria (si la història es centra en una vivència personal), d'investigació i síntesi del tema (si s'enfoca en fets reals no personals o en assumptes curriculars), o exercicis creatius (si explica fets completament ficticis).
Una vegada fet això, hem d’estructurar la història, és a dir, definir la seqüència o l'ordre com es presentaran els fets o la informació, pensant que el relat ha de tenir, mínimament, les següents seqüències:
  • Una introducció: on es plantege el problema, el tema o la situació que es vol a narrar, on es presenten els personatges (si en són diversos) i s'expose l'objectiu o meta del protagonista
  • Un desenvolupament: on s'exposen els fets que detallen o expliquen aquesta situació, problema o tema (ha de quedar clar, per exemple, què va passar, quan i com va passar, on va passar, per què va passar i qui hi era)
  • Un tancament o final: on es presente el desenllaç del fet o la conclusió del tema i, si es vol, s’oferisca una moralitat que evidencie el propòsit o la intenció de l’autor.
Confiem en el fet que us serviran aquests consells inicials; podeu ampliar-los en el primer enllaç d'aquesta entrada.

dimarts, 2 de desembre de 2014

Comença el projecte de relat digital

Imatge procedent de: http://www.geekphilosopher.com
Aquests dies prenadalencs hem començat el projecte del relat digital. En veurem exemples per tal de comentar-los. Ens fixarem en els guions més efectius, les veus narradores i la relació entre les imatges i la música amb el text narrat. Presentarem la rúbrica d'avaluació i abordarem els components per a construir una història personal amb èxit. Com sempre passa, trigarem a trobar el tema del qual fer la història. Per això llegirem algunes idees sobre temes possibles. La setmana pròxima redactarem el guió en línia posant-lo en comú amb el professor mitjançant DRIVE. Buscarem imatges pròpies o en la xarxa, o bé les farem nosaltres per a l'ocasió. Totes hauran de tenir bona qualitat (>600 px aprox.). Els més atrevits gravaran part del seu relat en directe (combinant veu in / off). Cal recordar l'estructura tripartita d'un bon relat escrit amb franquesa i amb l'aportació de les emocions personals per mitjà del llenguatge oral, gràfic i musical. Ah! S'imposa l'ús d'un micròfon per a trobar la qualitat desitjada en la gravació de veu.

Pel que fa a les imatges, caldrà fer un llistat de la URL d'on extraem cada fotografia per a indexar-les totes al final en una de les diapositives (citació d'imatges) en cas que no siguen nostres. Hi ha bancs d'imatges lliures o sense copyright que la vostra recerca haurà de rastrejar. Encara que les imatges de Google són còmodes de buscar, feu l'esforç de localitzar-ne an algunes de les webs que enllacem més avall..

Igual ha de fer-se amb les músiques. Procurem que no siguen massa actuals perquè solen estar protegides per les discogràfiques i tenen drets de còpia. Açò impediria que poguérem penjar "legalment" el vídeo allà on siga. Usar música clàssica o també lliure de copyright seria més adequat.

Els primers fulls que repartim aquesta setmana són els referits a les qüestions ja esmentades amunt. També els enllacem tot seguit per a recuperar-los en voler, acompanyats de dos textos breus que us forneixen idees creatives. Continuem, doncs.
- - - - - 
Webs de música sense copyright:
Webs amb imatges lliures:
Conegudes:  Google - Flickr - (FlickrCC)