diumenge, 30 de novembre del 2014

Nou lliurament de videoblogs (II)


Aquests són els nous videoblogs del grup d'alumnes d'Habilitats comunicatives. Esperem que us agraden perquè, com elles i ell diuen, els han fet amb il·lusió i afany de millorar a cada nova oportunitat. Us convide des d'ací a visitar el seu compte de YouTube per a clicar que us agraden, i de retruc, deixar-los comentaris constructius i més idees per als pròxims treballs del mes de gener.

-¿Tienes miedo? (Paula i Laura C.)

-La Televisió (Laura G.)

-"Corre, corre" de Jesse i Joe (Sarai i Marta)

-Tipus de professors al meu institut (Nacho)

-Tipos de amigos (Cristina)

-Café (Vicky)

divendres, 28 de novembre del 2014

Com hem fet el debat sobre la Llei d'Eutanàsia


Aquesta i l'entrada següent recapitulen les darreres activitats de classe: la realització del debat i el segon videoblog.
Pel que fa al debat, cal insistir en el fet que una sola pràctica només inicia l'estudiant en el protocol a seguir i les habilitats a desplegar:
  • la decisió i formulació del tema, 
  • la recerca de dades i compartició amb el professor en línia (DRIVE), 
  • la visió d'un parell d'exemples de debat televisiu, 
  • la revisió dels tipus d'arguments i les fal·làcies, 
  • la distinció entre premissa i argument, 
  • la incorporació conscient de nous actes de parla i fórmules lingüístiques
  • la repartició de rols: participants, moderador, secretari, observadors...
  • l'audició i valoració dels resultats (encara pendent de realitzar pel grup, però ja fetes pel professor); etc.
Com a breu memòria de l'activitat enllacem amb dos documents sobre els quals hem treballat per a preparar el tema de debat i l'observació que ha fet una alumna i el professor de l'activitat oral final. Incrustem, així mateix, l'àudio complet del debat, sense talls, malgrat la deficiència de so en alguns fragments. Aviat en farem les valoracions a classe.
1.Fitxa preparatòria del debat (tria del tema)
2.Consells i fitxes per al moderador, el secretari, els participants i l'observador. 3.Document àudio del debat en DRIVE (audible i descarregable des d'ací)

diumenge, 9 de novembre del 2014

Què fem quan debatem?

Argumentar. Tractem de convéncer l'adversari que el nostre punt de vista sobre un tema és encertat i per això hauria de canviar d'opinió o actuar en conseqüència.
Procedència de la imatge: http://www.houstonisd.org/Page/57691
Ací et presentem un breu esquema d'actes de parla i marcadors textuals per a opinar de manera efectiva en la teua participació al proper debat de classe. [Pots descarregar-te l'entrada en un full: clica.]

Presentar un argument
És important que presentes els principals punts de la teua argumentació de forma clara i lògica. Pots presentar-los com a FETS o com a  PUNT DE VISTA PERSONAL (i subjectiu). Aquesta segona possibilitat facilitaria al contrincant discrepar de tu. Tingues en compte que la subjectivitat de l’argument et debilita. De tota manera, sempre s’utilitzen fórmules subjectives durant el debat:
  • trobe, imagine, crec, em consta que, en la meua opinió, al meu parer, que jo sàpia…
Per contra, si presentes els teus arguments com a FETS,  et dóna pes i autoritat afegides. El perill és que el teu contrincant puga contradir-te amb altres fets més poderosos que els teus. En aquest cas no tens més remei que  admetre les limitacions dels teus fets i així “quedaries en evidència” (to lose face, diuen en anglés).

Sostenir un argument
Quan l’adversari contradiu els teus arguments, és important ser capaç d’ampliar i sostenir les idees. Els moviments de suport són útils per a fer més convincents els teus arguments: informacions noves, raons, arguments d’autoritat. A més, és possible afegir exemples o analogies (paral·lelismes) per a il·lustrar i enfortir els arguments. Pots, fins i tot, presentar els punts de vista contraris per a fer alguna concessió o bé per a refutar-los totalment. Amb freqüència és útil repetir les idees bàsiques i resumir els teus arguments per tal que les opinions sobre el tema apareguen lògiques i coherents.

Rebatre un argument
A més de sostenir els teus arguments has de ser capaç de reaccionar i oposar-te als punts de vista de l’adversari. Observa que en la discrepància amb algú convé usar “actes de parla indirectes”:
  • De veritat?, Pots tenir raó, però…, Puc estar equivocat, però…, Em pregunte si no és un error…, Potser hauríem de mirar-ho d’aquesta manera…, etc.
Marcadors textuals dels actes de parla
Presentar un argument
  1. Enumeracions: primer, segon, tercer, per a començar, en primer lloc, en segon lloc, d’una banda, d’una altra banda, etc.
  2. Temps / Lloc: Ací, allí, al llarg de, a través de, per mitjà de, fa temps, al començament, a la fi…

Defensar un argument
  1. Ampliació: A més, aleshores, també, al costat d’això, és més, de fet, evidentment, per damunt d’això, una altre tema és, etc.
  2. Exemplificació: Per exemple, com ara, això és, per a il·lustrar, etc.
  3. Èmfasi: Certament, És cert que, El que és important és, Cal destacar, Per damunt de tot, De fet, etc.
  4. Reformulació: En altres paraules, o siga, és a dir, dit d’una altra manera…
  5. Comparació: És com, de la mateixa manera que, és similar / semblant a, etc.
  6. Plantejar causes i conseqüències: Una de les causes, Com que (causa evident), Ja que, Vist que, Perquè, Així doncs, Per aquesta raó, En conseqüència, etc.
  7. Concessió (admissió d’una veritat després de resistir-se): És clar!, I tant!, Després de tot, Per descomptat, Naturalment, (Encara que, Tot i que, Per més que, A pesar que, etc.)

Rebatre un argument
  1. Afirmar amb reserves: D'acord amb el fet que... però..., Potser sí que és acceptable que... tanmateix..., A pesar de..., etc.
  2. Contradir: En lloc d’això, Mira-ho d’un altre costat, Dius que... però, Contràriament al que afirmes..., etc.

Recapitular i resumir: En resum, En definitiva, En conclusió,
- - - - -
(Idees principals procedents del llibre: Rules and Roles: a Workbook in Communication)

Fragments de debats per a analitzar

Per a exercitar-nos en l'estructura argumentativa del debat, els tipus d'arguments i els marcadors textuals més freqüents, revisarem a classe aquests debats i els comentarem.

Debate sobre la ley antitaurina catalana en '59 Segundos' (castellà)

- - -

TV3 - Els Matins - Polèmica pel projecte de reforma de la llei de l'avortament


dissabte, 8 de novembre del 2014

Breu tertúlia sobre Pigmalión

Procedència: https://blog.zyncro.com/tag/motivacion/
És ben sabut que cada lector focalitza el seu interés al llarg d'una lectura en aspectes diferents. Per aquest motiu celebrar tertúlies dels llibres que llegim ens enriqueix ja que coneixem nous punts de vista dels companys, noves interpretacions, ens força a posicionar-nos sobre les nostres creences i a fer-les públiques.
La breu tertúlia que incrustem més avall, (clica ací per a descarregar-la) s'ha basat en la formulació d'una pregunta per alumne sobre Pigmalión i la contestació pròpia o aliena per a trobar-hi el sentit que potser no hem sigut capaços de copsar totalment. No hi preteníem més. Tan sols assajar la capacitat argumentativa per a analitzar-la i poder millorar-la per mitjà del pròxim projecte: el debat.
Heus ací què han destacat set lectores i un lector en torn de la famosa obra teatral de Shaw.

diumenge, 2 de novembre del 2014

Projectes de viatge cultural en power point

Dimarts pròxim fem la transició cap al darrer projecte del trimestre: preparar un debat organitzat. Durant algunes sessions repartirem i llegirem un parell d'articles i alguns materials més sobre la tècnica del debat per tal de seleccionar el tema "polèmic" i preparar les posicions de les quals partirem i els arguments principals, així com els actes de parla a fer servir, etc. Una preparació en tota regla que ens permetrà dissenyar les intervencions individuals observant quants aspectes s'han de tenir en compte en les opinions públiques. 

Demà dilluns, però, caldrà redactar l'entrada al blog amb una reflexió sobre el treball desplegat en aquest miniprojecte de viatge cultural: agafareu els apartats de la rúbrica amb què heu sigut avaluades i amb ella fareu una espècie d'autoavaluació on indicareu algun dels aprenentatges amb aquesta pràctica. A més, inserireu el power point que heu fet en grup i el millorareu en el pla del contingut, l'estètica i les imatges que interferien la lectura.

Heus ací les vostres presentacions. A mesura que les modifiqueu i milloreu, els canvis hi apareixeran automàticament.